Ben jij je woord wel waard?

Dit is een interessante vraag, vind je ook niet? Beloftes nakomen doet wonderen voor je geloofwaardigheid en dit is voor de relatie van jou met je lezers enorm belangrijk. Maar de vraag is, ben jij je woord waard?

BA-B1606 beloftes

Ja, dit is confronterend. En ik mag het aanroeren, omdat ik nog maar al te vaak merk dat mijn woord niet zoveel waard is als ik wel zou willen. Zo, dat is er uit… Zo heb ik in meerdere blogs verteld dat ik altijd reageer op een reactie. En ja, ik doe dat ook… MAAR, ik zie er wel eens eentje over het hoofd. Of ik doe het pas 5 dagen later. Hier worden de lezers die reageren ECHT niet blij van. En dat snap ik. Heel goed, zelfs. En bij deze ook mijn oprechte excuses. Het is niet persoonlijk. Maar het komt wel hard aan. Dat besef ik. En ik ben actief bezig om mijn leven te beteren.

Herken jij dat ook ? Dat je dingen toezegt maar niet of niet helemaal nakomt? Dat voelt niet goed, he? Nou, join the club. Je bent echt de enige niet. En het ligt niet aan je intentie. Toch? Nou, daarover gaat het nu voor mij. De meeste keren ben je je woord niet waard, omdat je niet wist of niet meer wist dat je iets had toegezegd. Of dat iemand anders zeker weet dat jij hem of haar iets had toegezegd. En jij je eigenlijk van geen kwaad bewust was. Vaak gaat het dus ongemerkt. Onbewust. En daar wil ik het echt over hebben me je. Want met elk blogartikel doe jij ook een belofte. Of misschien wel meerdere beloftes. WTF? Ja! En don’t worry, als je dat nog niet volgt. Ik ga dat hier uitleggen….

Je doet twee soorten beloftes op je blog:

beloftes BA-B1606

 

 

 


1 – beloftes die je echt bewust benoemt
2 – beloftes die je impliceert

Laat me even uitleggen wat ik daarmee bedoel.

Bewust Benoemde Beloftes:

Dit zijn beloftes die je benoemt en bewust doet. De titel is zo’n belofte, een belofte die je met de inhoud van je blogartikel inlost. Los met je blogartikel altijd de belofte van de titel in. Als je titel vijf geheimen noemt, beschrijf die vijf geheimen dan ook duidelijk in je blog. Niet vier, niet zes, maar vijf!

Ook kun je andere duidelijke beloftes doen, zoals een vervolgblog noemen over een bepaald onderwerp, vragen aan je lezers waarover zij willen lezen (ze verwachten dan dat je daar over gaat schrijven, in de nabije toekomst), een weggever die je aanbiedt als bedankje voor het achterlaten van een reactie op je artikel.

Impliciete Beloftes

Dit ligt anders en het is belangrijk dat je je daarvan bewust bent. Lezers hebben altijd hun eigen ‘bril’ waar ze door heen kijken. Lezers interpreteren dingen, ook als jij glashelder bent. Elke tip die je geeft in een blogartikel, bijvoorbeeld, betekent voor lezers vaak dat ze een aanname doen dat jij die tip zelf ook altijd hanteert. En geloof, me, ik spreek uit ervaring 🙂

Het is tijd voor een oplossing, vind je ook niet?

Wat je kunt doen om zeker te weten dat je deze zelf geformuleerde beloftes nakomt, is deze meteen in je actielijst of je agenda zetten op het moment dat je die belofte doet – tijdens het schrijven van je artikel dus, niet pas op het moment het artikel wordt gepubliceerd en gedeeld! Zo kun je het niet over het hoofd zien. Je maakt hiermee echt een goede indruk op je lezers!

Wees je daar dus bewust van. Lezers zien jou als expert op jouw vakgebied, op jouw blogonderwerpen. Dus ze verwachten ook van alles. Dit is een belofte die jij impliciet doet door jezelf zichtbaar te maken, te bloggen, te delen en de inhoud van je blogartikelen openbaar te maken. Lezers ervaren jou als een voorbeeld, een rolmodel. Nou is het niet zo dat je moet voldoen aan alles wat lezers van je verwachten… maar het is wel heel handig om je bewust te zijn van dit fenomeen.

Tot slot: lever wat je belooft!

En niemand is perfect, ik zeker ook niet, en gelukkig maar! Mocht het dan zo zijn dat je toch een keer onverhoopt iets niet nakomt…. wees daar dan open over. Bied je excuses aan en maak het goed!

Ja, en wat nu?

[rad-hl]Doe wat ik hier heb gedaan: benoem in jouw reactie je duidelijkste voorbeeld van wat jij hebt beloofd en (nu je dit gelezen hebt) NIET hebt geleverd… [/rad-hl]

En de beloning die je hiervoor krijgt, komt deze keer niet van mij: maar van jouzelf. Je bent je nu bewust. En dat is een groot compliment waard. Je weet nu heel bewust wat jij doet met jouw blog. Join the club van bewuste ondernemers!

. . . . .    ~ ~ ~ ~ ~ ~   * * * * *  ~ ~ ~  * * * * *  ~ ~ ~  * * * * *   ~ ~ ~ ~ ~ ~   . . . . .

En nu je dit toch leest, nodig ik je van harte uit voor het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die snel, authentiek en effectief willen bloggen voor hun bedrijf. Klik om je direct aan te melden op deze link: http://blogatelier.nl/blogcafe/

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia

15 thoughts on “Ben jij je woord wel waard?

  1. Oscar

    Hoi Saskia,
    Ja, een belofte maakt schuld hè. En in het drukke businessleven doen de ‘pleasers’ nogal eens beloftes die ze niet (goed) nakomen. Natuurlijk overkomt mij dat ook. Maar het is wel goed om beloftes richting je klant te doen, zodat je kan laten zien wat je kunt betekenen voor die klant. Bijvoorbeeld: ik beloof je dat ik je verder kan helpen met je bedrijf, je je winst kan verdubbelen of in één jaar succesvol kunt zijn. Wat de meeste er niet bij vertellen, is dat je (als klant) natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk bent voor jouw aandeel in die belofte.
    Enfin, ik zal er niet omheen draaien: ik beloof al een tijdje dat ik webinars ga geven. En dat schuift steeds iets op. Maar ze gaan er komen, ik durf alleen nu niet meer te beloven wanneer dat precies is 🙂

    Reply
  2. Evelien Bos

    Hoi Saskia,
    ik beloof mijn lezers iedere week een blog te schrijven en ik heb daar op dit moment geen tijd voor. Geen excuus, maar het gebeurt wel. Toch meer prioriteiten aan het werken aan mijn bedrijf geven in plaats van ondersteuning en overdelivery aan mijn klanten.
    Ik ga mijn leven beteren en beloof mijn klanten dat ik iedere twee weken een blog schrijf!
    Lieve groet,
    Evelien

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Lieve Evelien, dankjewel voor jouw openhartigheid. Ik weet zeker dat je niet de enige bent die niet aan bloggen toe komt. Ga kijken wat jij nodig hebt om het wel te kunnen doen. En of het een belofte is aan jezelf of aan je lezers? Of allebei? Het gaat vast lukken! En zodra je tijd vrijmaakt om 3 blogs in 1 keer te schrijven (kun je niet 7 blogs omschrijven uit je e-book?) en een voorraad te hebben, dan is de druk van de ketel… Succes, ik geloof in je!

      Reply
  3. Jojanneke

    Herkenbaar wat andere schrijven en jij. Soms zeg ik te snel iets toe en dan lukt het niet. Het dan gewoon eerlijk zeggen vind ik soms nog lastig. Ik merk wel als ik dat doe, het ruimte geeft.

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Wat een mooie aanvulling, Jojanneke, dankjewel! Dit is heel menselijk en heel herkenbaar: het lastig vinden om iets eerlijk te zeggen en het toch doen en dan ervaren dat het ruimte en opluchting geeft.

      Reply
  4. Anneke

    Ik merk dat ik het mijzelf lastig maak als ik veel beloof. Ik ben geneigd om snel te zeggen: “dat doe ik wel even”. En als ik dat teveel beloofd heb, dan maak ik het mezelf lastig. Ik moet daar een middenweg in vinden: alleen iets beloven als het goed voelt. En in een groep soms gewoon even mijn mond houden en afwachten of iemand anders de besproken taak op zich neemt.

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Inderdaad, Anneke, een belofte is sneller gemaakt dan ingelost… En zolang jij je daar bewust van bent, maak je het jezelf gemakkelijk. Bedankt ook voor je waardevolle toevoeging: even afwachten… een bewuste keuze.

      Reply
  5. Marielle

    Ja interessant onderwerp. Waar ik me steeds meer bewust van ben is de impact van mijn beloftes aan de ander. Voor mezelf. Dat maakt dat ik veel beloftes niet meer doe. Daarmee zeg ik nee tegen de ander en ja tegen mezelf. Belangrijke beloftes die ik doe, doe ik aan mij klanten. Ik beloof hen dat ze groeien als ondernemer als ze met mij gaan werken en dat ze resultaten halen. En deze belofte los ik altijd in.

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel voor je mooie perspectief! Heel waar, Marielle, dat je altijd ja tegen jezelf mag zeggen. En dat is vaak een nee tegen iemand anders. Niets persoonlijks, en dit gaat over goed voor jezelf zorgen en vanuit een gezonde zelf je vrienden, familieleden en klanten het beste kunnen helpen. Bewust beloven, bewust kiezen en bewust leveren.!

      Reply
  6. Ineke Snelleman

    Ik heb meteen even een mailtje beantwoord, een mailtje waar ik niet meteen een goed antwoord op had. Toen was deze uit het zicht verdwenen en ik beloof altijd om antwoord te geven, in een blog of bij een mail.

    Goed die reminder dat mensen denken dat je ook alle tips zelf opvolgt, misschien is het opvolgen van tips ook wel heel erg goed om zelf te doen. Waarom heb je ze anders gemaakt 😉

    Ik merk dat ik best goede tips heb voor anderen, en ze vervolgens niet altijd voor mezelf gebruik

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Wat goed van je Ineke, dat je meteen in actie bent gekomen! En ja, je eigen tips opvolgen kan ook heel verhelderend werken 😉 En niet alleen voor je blog…!

      Reply
  7. Saskia van de Riet Post author

    O ja, Anneke, je hebt helemaal gelijk: dit gaat ook niet alleen over je blog. Mijn succesgewoonte hierin is dat ik alles, maar dan ook alles op mijn actielijst zet… Dat geeft veel rust. En toch: waar gehakt wordt vallen spaanders, en dan kun je altijd nog oprecht sorry zeggen. De meeste mensen vinden dat helemaal oké 🙂

    Reply
  8. Tineke van den Tillaart

    Ik kwam er kortgeleden na 2 weken achter dat ik de beloofde overzichten niet naar een klant gestuurd had. Na het maken van de overzichten ben ik blijkbaar afgeleid geweest door iets anders, want het is mijn gewoonte om ze direct na afronding op te sturen met een begeleidende mail met toelichting. In het vervolg ga ik het bij een onderbreking direct op mijn to-do lijst zetten dat ik ze nog moet versturen!
    Goede reminder Saskia!

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel voor je openheid, Tineke! Wat jij beschrijft herken ik ook. Zo makkelijk is het ook, maar voor je klanten niet zo leuk. Ik zet het net als jij hier zegt ook het liefst meteen op mijn actielijst… Succes!

      Reply
  9. Anneke Panella-Drijver

    Hoi Saskia,
    Ja, er kwam meteen iets in mij naar boven. Ik loop al tijden dat ik een systeem moet bedenken om de beloftes die ik aan mijn klanten doe bij te houden. Heeft niets met mijn blog te maken, maar meer zaken als, ik mail je dat adres wel even, of die lijst met woorden, dat soort dingen. Meestal gaat het goed, maar soms glipt er iets tussendoor omdat ik er geen systeem voor heb. Dat ga ik nu dus opzetten.
    Dank voor de bewustwording! Groet, Anneke

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *