De onbekende factor die jouw connectie met je lezers beïnvloedt

 

Stiekem wil jij dat toch ook graag? Connectie met je lezers? Echte, warme, oprechte connectie?
Ik vind dat zo belangrijk dat ik veel lees, onderzoek, investeer in kennis en zelfkennis. Om zo te ontdekken welke factoren daar een rol in spelen.

connectieDe meest voor de hand liggende factor wordt vaak maar al te vaak over het hoofd gezien, achtergehouden, genegeerd of bewaard… en dat is jammer, zo jammer.Die onbekende factor is namelijk jouw verhaal.

Jouw persoonlijke verhaal. Hoezo onbekend? Ja, onbekend bij jou over hoeveel impact jouw verhaal kan hebben en onbekend bij je lezers zolang je jouw verhaal niet vertelt.

Wat gebeurt er zolang jij jouw verhaal niet vertelt?

Als jij niet deelt met je lezers je je klanten wat jouw persoonlijker verhaal is, ontneem je hen de kans om je echt te leren kennen. Je lezers zullen dan ook niet goed weten wat je hen allemaal kunt bieden. En waarom jij bij uitstek geschikt bent om hun te helpen met je ervaring, je deskundigheid, je passie.

Eigenlijk is het zo dat je dan een stuk van je zelf verstopt en dit als barrière opwerpt tussen jou en je lezers. Je creëert afstand. En daarmee ben je minder geloofwaardig voor je lezers dan je eigenlijk kan zijn. Je doet hen te kort. En je doet jezelf te kort. Als ik niet zou vertellen dat ik bijna 30 jaar lang mezelf ervan had overtuigd dat ik niet kon schrijven, omdat ik als bètamens ben opgeleid en jarenlang betonconstructies heb doorgerekend en ziekenhuizen heb ontworpen… En als ik je niet zou vertellen, dat ik pas na bijna 30 jaar besefte dat ik wel degelijk kan schrijven, omdat schrijven te leren is… en dat mijn meester op de basisschool mijn vertelde dat ik niet kon schrijven, en al helemaal niets te vertellen had. Zou jij me dan net zo makkelijk vertrouwen dat ik jou ook kan leren schrijven en bloggen? Zou je dan beseffen hoe goed ik weet wat het is om te geloven dat je het niet kunt, dat je niets waardevols hebt te zeggen? En dat ik je kan laten zien hoe je het toch kunt leren?

Wat betekent dat voor jou?

Wat er met jou gebeurt zolang jij je persoonlijke verhaal voor je houdt, is dat je jezelf klein houdt. Alsof je zelf niet helemaal gelooft wat je waard bent. En dan wordt het heel lastig om echt connectie te maken met jezelf als mens en zeker ook met jouw lezers en klanten. Ga maar na bij jezelf: bij welke andere mensen in jouw leven, persoonlijk of zakelijk, voel jij je echt verbonden? Dat zijn zonder twijfel personen waarvan je meer hebt gehoord, gezien of gelezen dan BA-B1607_YourStoryalleen hun beroepsmatige kwaliteiten.

Eigenlijk zeg je, zonder jouw verhaal, nee tegen jezelf. Nee tegen jouw essentiële kwaliteiten die jou maken tot de mooie mens die je bent. Elk mens heeft kwaliteiten en elk mens heeft een verhaal. Net zoals ik en zeker net zoals jij. Gun jezelf de waardering voor de reis van jouw leven, door je lezers en je klanten te vertellen wat jouw reis is, welke belemmeringen je hebt overwonnen en welke kwaliteiten je daarvoor hebt ingezet.

Hoe vertel je jouw verhaal?

Hoe maak je connectie met je lezers met jou verhaal? Ja, hoe doe je dat dan? Hoe vertel je jouw verhaal en wat vertel je? Dit is hoe ik het doe, en dat is wat ik graag hier met wil delen. Zo kun jij het voor jezelf ook doen.

Kijk naar je ideale lezers. Kijk naar wat voor soort mensen dat zijn. Wie zijn die lezers? Wat zijn de problemen waar ze mee worstelen? Welke belemmerende overtuigingen hebben ze? Waar geloven ze nog niet in ? Wat willen ze graag bereiken?

Vervolgens ga je voor jezelf noteren wat jij daarvan ook hebt gekend, en meegemaakt en overwonnen. Je zult verrast zijn over hoeveel overeenkomsten er zijn aan angsten, problemen, issues, onzekerheden.

Schrijf dan voor jezelf op hoe jij één of meerdere dingen met succes voor jezelf hebt omgekeerd, of opgelost. Daar kun je vast een goed voorbeeld van noemen uit je eigen leven, je eigen reis. En voilà: daar is jouw verhaal!

Laat jouw verhaal aan zes mensen lezen:

  • 2 mensen die jou persoonlijk goed kennen
  • 2 familieleden (die jou ook goed kennen)
  • 2 zakelijke contacten die je vertrouwt

Schrijf vervolgens een nieuwe tekst voor een pagina op je website die over jou gaat. Verwerk daarin de feedback die je van die zes fijne mensen in je leven hebt ontvangen. Is dat eng? Ja! Gaat het je verder brengen? Zeker weten. Wil je een voorbeeld? Dat kan ook, want hier kun je mijn verhaal lezen.

Dus: zo maak je connectie. Wat je niet weet, kun je niet doen. Omgekeerd is dat even waar: nu je het wel weet, kun jij het ook doen! Jouw persoonlijke verhaal brengt je veel meer connectie en is nu geen onbekende factor meer.

Doe mij, jezelf, en anderen een groot plezier en deel jouw verhaal ook echt op jouw website, op een pagina over jezelf. Maak die connectie met je klanten en de lezers van je blog. Plaats hieronder de link naar die pagina met jouw eigen verhaal, dan lees ik graag met je mee! En als je dat doet, krijg je van mij een persoonlijke tip om je verhaal te kunnen verwerken in blogartikelen.

Uitnodiging voor mijn implementatiesessie

Ik wil jou graag laten ervaren om je blog snel en authentiek te schrijven, waarmee je verbinding maakt met je lezers. Je krijgt daar mijn volle aandacht en liefde voor jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw blogonderwerpen. Je gaat ervaren hoe je met plezier, intuïtief en waardevol kunt schrijven en je meester kan worden van je eigen blog.

Ben jij er klaar voor? Meld je dan wel snel aan, want ik heb ruimte voor een beperkt aantal deelnemers – zorg dat je jouw plek meteen reserveert! Honderden ondernemers gingen je voor. Aanmelden kan hier: http://bit.ly/Blog_Café

Leave your Legacy
Saskia

 

 

 

 

29 thoughts on “De onbekende factor die jouw connectie met je lezers beïnvloedt

    1. Saskia van de Riet Post author

      Hoi Wendy, fijn dat je die aanvulling geeft: als je over mij pagina eenmaal is geschreven, is het ook zaak om hem bij te werken… Want er verandert regelmatig iets. Dus: goed bezig!

      Mijn TIP voor jou is
      Lees alles nog eens door, pas aan wat niet meer actueel is (dat kan ik niet zien :-p ) en bepaal dan ook welke zinnen je kunt veranderen in een zin die niet over jou gaat, maar over hoe jij je klanten helpt vanuit jouw verhaal, jouw persoonlijke ervaringen, overwinningen, inzichten. Hoe je klanten en de bezoekers en lezers zich nu voelen (wat jij ook herkent) en wat het met hun gebeurt wanneer ze met jou in zee gaan. Het gekke is dat zo’n over mij pagina wel over mij gaat, maar eigenlijk niet: eigenlijk gaat het erover wat ik van jou wil lezen zodat ik weet dat IK (de lezer) er beter/rijker/gelukkiger/slimmer van word.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
  1. Adrienne Lijs

    Over jezelf schrijven! Spannend! Want ja, wat zullen anderen ervan denken? En het enige wat ik nu kan zeggen, is dat je jezelf ontkent wanneer je het niet doet. Nog steeds spannend om te publiceren maar jeetje wat een connectie kun je juist dan maken met je lezers!

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel Adrienne voor je mooie reactie. Je benoemt iets wat veel ondernemers lastig vinden: over jezelf schrijven. En dat is ook zo. Een stukje weerstand… en daarmee ook een kans.

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Hoi Anneke, dankjewel voor je link. Succes en veel plezier met de tips!

      Mijn TIP voor jou is:
      Je verhaal is helder, beknopt en je spreekt je lezer goed aan. Voeg daar nog jouw persoonlijke ervaring, groei, overwonnen frustratie, levenservaring, persoonlijke ervaringen met je lichaam vanuit je werk aan toe, en dan maak je rechtstreeks connectie met je lezer. Er staat bijv. “In mijn opleiding tot fysiotherapeut heb ik geleerd hoe fantastisch ons lichaam in elkaar zit. Het “weet” wat het moet doen om weer in balans te komen. Denk maar aan het herstel van een eenvoudige snijwond. Dit zelfgenezende vermogen van het lichaam is mijn uitgangspunt.” Dit is helder een waardevol, en ook feitelijk en onpersoonlijk. Geef er kleur en gevoel aan, WAT heb je dan gevoeld, ervaren en waarom doe je vanuit dat wat je heb meegemaakt wat je doet.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel lieve Marielle met jouw prachtige aanvulling: “mijn hele blog is mijn verhaal”. Zo is het precies. En dat is ook exact wat ik iedereen gun. Daaruit spreekt menselijkheid, congruentie en connectie.

      Mijn TIP voor jou is
      Wees je bewust met alles wat je in een blog niet zegt, de lezer niet bedenkt, weet, begrijpt, voelt…
      Of, iets anders bedenkt, weet, begrijpt, voelt dan wat jij bedoelt. Als je kijkt naar je zinnetje bovenaan die mooie oefening die je geeft dan staat daar “En ook door een mooie oefening die ik leerde:”
      Dat is iets waar je meer werk van mag maken door juist hier te benoemen hoeveel dit jou brengt/heeft gebracht. Zeg hoe vaak je die doet, waarom je die oefening doet en wat het je brengt. Dat is connectie maken op het moment waarop je lezers die oefening nog meer willen gaan doen…

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Fijn, Sandra, dat het laat weten dat dit waardevol voor je is.

      Mijn TIP voor jou is
      Dat je verhaal verrijkt kan worden met het gevoel – zoals emoties, twijfels, angst, wanhoop, onzekerheid. Niet om het aan te dikken, maar om de feiten te kleuren met gevoel. Daarmee maak je meer connectie met je lezers, die sneller zullen herkennen dat wat jij voelt en hebt gevoeld en overwonnen, zij dat ook voelen en ook willen overwinnen.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel Oscar voor jouw reactie met links.

      Mijn TIP voor jou is
      Heel krachtig dat jij je team voorstelt op je website. Ik raad je aan om op de ‘over ons’ pagina een inleidende paragraaf (kan kort) toe te voegen waarin je iets zegt over je team, waarom je dat hebt, wat het je brengt en wat het je bezoekers/lezers/klanten brengt omdat je dit team hebt. En een praktisch puntje … onder jouw verhaal staat een lees meer link… voor mij was het niet duidelijk dat het ‘lees meer over Oscar’ was, dus klikte ik daar eerst niet op. Je maakt het wel persoonlijker als je dat benoemt.
      Je ‘over Oscar’ pagina (om hem zo maar even te noemen) vindt ik een hele lap tekst. En alles gaat over jou… mijn tip is 1) kort het in en 2) parafraseer een deel zodanig dat je vanuit jouw verhaal benoemt wat jouw klanten daaraan hebben of op zijn minst in kunnen herkennen.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Mooi om te horen dat je helemaal zin krijgt om te bloggen, Sandy!

      Mijn TIP voor jou is
      Je hebt een mooie site, een helder verhaal, en een mooie, stralende foto. En toch mis ik iets aan wat mij aan jou persoonlijk bindt. Voeg nog een stukje toe over “jouw verhaal” – wat heb jij ervaren wat het met jou doet, met jouw gevoel wanneer je je goed verzorgt en je innerlijke en uiterlijke schoonheid op elkaar afstemt. Dat zou meer connectie met jou geven voor je lezers.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      PS – er zit een ‘schoonheidsfoutje in de derde regel van onderen… gezichtsbehadelingen mist een ‘n’

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Fijn Jojanneke dat je jouw verhaal hier ook deelt. En dat je nieuwsgierig bent 😉 Ik hou van nieuwsgierige mensen! Ik vind het mooi te lezen hoe je de praktijkervaring uit het werken met kinderen combineert met de opvoeding van je eigen zoon.

      Mijn TIP voor jou is: laat ook zien wat je worstelingen zijn (geweest) – dit maak ik niet duidelijk op uit je verhaal over jezelf op je website, want je profileert je daar meer als professional dan als moeder die haar eigen drempels heeft overwonnen. En er is niets mis met je professioneel profileren, maar voor de actieve verbinding is het handig als je ideale lezers zich in jou kunnen herkennen vanuit hun eigen situatie.

      Vervolgens kun je dit ook in je blogartikelen doen: niet overduidelijk aanwezig, maar heel subtiel hier en daar tussendoor. Ik zie je dat bijvoorbeeld heel goed doen in je blog over “Wat wil jij leren?” Daarmee maak je onmiddellijk echte connectie met andere moeders. Blijf dat dus bewust inzetten.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
  2. Henny

    Mijn persoonlijke verhaal verwerk ik in mijn (meestal) wekelijkse blogs. Ik begin ermee.
    Voorbeeld:
    https://www.linkedin.com/pulse/duplo-en-schatkist-henny-bouman?trk=prof-post

    Op mijn website heb ik ook een stukje persoonlijk verhaal verwerkt:
    http://www.hbladvies.nl/organisatie/

    Dat ik nu reageer is a) omdat ik dit weer een mooi verhaal van jou vindt waar ik iets aan heb. En b) omdat ik er volgens mij ook iets van leer en een ander er mogelijk ook iets aan heeft. In eerste instantie dacht ik precies te doen wat je aangeeft, maar in tweede instantie en wat je aan het eind schrijft, namelijk het benoemen van een ervaring en hoe je daarmee omgegaan bent, denk ik een verbeterpunt te zien. Klopt dat? In mijn ‘story telling’ pak ik een link uit de dagelijkse praktijk (meestal, in sommige stukken komt ook eigen ervaring naar voren) naar mijn werk als aanleiding. Als ik jou goed begrijp, is het beter om mijn ervaring te beschrijven. Als dat zo is, moet ik een afweging maken i.v.m. de dynamiek in mijn werk. Ben benieuwd naar jouw reactie.

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Hi Henny, Dankjewel voor je waardevolle reactie en je lovende woorden. Ik vind het heel fijn te weten dat mijn verhaal goed wordt ontvangen en dat je er zelf iets aan hebt! Ja, je hebt helemaal gelijk dat het benoemen van eigen ervaring in relatie tot het blogonderwerp juist zorgt voor de connectie. Het is dus altijd goed op je eigen ervaring te beschrijven, al hoeft dat niet per se in elk artikel. Het gaat erom dat je laat zien dat je weet wat jouw klanten en lezers doormaken en hoe jij ze goed kunt helpen.

      Mijn TIP voor jou is dat je meteen vanaf het begin in je blogartikel ook je lezers rechtstreeks aanspreekt en ze betrekt in jouw verhaal. Het is heel goed dat je vanuit eigen ervaring spreekt, dat is authentiek en verbindend, maar de echte verbinding leg je nog beter door je lezers actief en letterlijk aan te spreken. Als je dat in de vorm van een vraag kunt doen, nog beter, want dan gaat de lezer automatisch ook bij zichzelf te rade. Dat kan heel kort, door zinsdelen zoals “ondernemers zoals jij” of “herken jij dat ook?” of “dat weet jij zelf vast als geen ander”… of iets van die strekking.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel, lieve Tineke, voor jouw verhaal. Het is heel helder, en je geeft ook heel duidelijk waarom jij mij met slim met geld omgaan mij meer plezier kan brengen. Mijn TIP voor jou is “neem hier een persoonlijk stukje over mee in je blogs. Vertel waarom het leuker is, welk gevoel het bij je oplevert wanneer je doet wat je doet over budgetteren en slim met geld omgaan. Het waarom is een belangrijker motivator om in actie te komen. Dus aanvullend op slim is het heerlijke gevoel dat je er aan overhoudt. En waar je plezier aan kan beleven en waarom.”

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
      1. Tineke van den Tillaart

        Bedankt voor de tip Saskia! Ik probeer het persoonlijke er wel in te brengen, maar verval snel in de zakelijke opsommingen. Ik ga er bewuster op letten het positieve gevoel van bepaalde acties in mijn blogs op te nemen!

        Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Mooi, lieve Annemieke, hoe synchroniciteit werkt. En fijn dat je hier een mooie reactie achterlaat. En ik vind jouw blogartikel heel treffend. En daarmee maak je connectie, door mensen te raken in wat ze zelf ook herkennen.

      Mijn TIP voor jou is “verwerk (ook in je verhaal op je website) iets van jouw persoonlijke ervaring als mens en moeder (je bent zoveel meer dan je opleidingen) en jouw gevoel daarover in je teksten” – daarmee ontstaat herkenning op een dieper niveau. Niet alleen vanuit kennis en ervaring, maar ook op gevoelsniveau. En op gevoelsniveau zijn jij en je lezers gelijkwaardig, en dat werkt verbindend.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Gaaf, heel gaaf, Anneke, dat je jouw verhaal hier deelt. Ik zie enorm veel kansen voor jou om dit te verwerken in je blogartikelen. Mijn TIP voor jou is “verwerk in je blogartikelen een kort verhaal/anekdote/gevoel dat jij hebt gehad over waar je taalkwestie in het Engels over gaat”. Als jij het gevoel uit eigen ervaring kan overbrengen op je lezers dat die taalkennis jou brengt, dan ontstaat er een wens bij je lezers om dat gevoel ook te krijgen. Bijvoorbeeld hoe heerlijk het voelt om in een vreemde precies de door hun verwachte respons te geven… hoe het voelt om niet meer als ‘foreigner’ te worden gezien, maar als iemand met wie je alles kunt bespreken. Ik weet ZEKER als ik jouw verhaal lees, dat jij geen enkele moeite hebt om persoonlijke voorbeelden te kunnen geven bij specifieke taalkwesties.

      Wat ik graag van jou wil weten is wat je aan deze TIP hebt – wil je me dat laten weten?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *