Less is more


Less is more.
Dat weten we allemaal. En toch, hoe lastig is het toch om kort en bondig te schrijven? En dan er ook nog op te vertrouwen dat je een waardevol en interessant blogartikel schrijft? Ik kan je vertellen dat ik daar de grootste moeite mee heb gehad. Twaalf jaar lang had ik een technisch vertaalbureau. Dan telt elk woord. Letterlijk. Een brontekst van 10.000 woorden, daar rolt een vertaling uit van een vergelijkbare hoeveelheid tekst…

Wat ik vroeger dacht:

  • iedereen heeft recht op de volledige uitleg
  • het is pas iets waard als ik er veel tijd in steek
  • voor anderen is het pas interessant als alles goed wordt beschreven
  • alles moet kloppen en onderbouwd zijn
  • klanten moeten ook de details kunnen lezen, dat ben ik aan ze verplicht
  • klanten begrijp hoeveel ik voor ze doe, en hoeveel ik voor ze over heb

less is moreDus werkte ik lange dagen, veel uren, voor weinig geld. Mijn klanten werden niet gelukkig van mij. Die vertaling was een noodzakelijk kwaad, loste geen probleem op en kostte geld. Dat veranderde pas toen ik leerde wat de kracht van bloggen was. Snel kwam ik terug bij iets wat ik al heel lang kende… Less is more. Ken je die uitspraak? Ik ken hem uit mijn studietijd op de hts, begin jaren tachtig. De Duitse architect Mies van der Rohe had dit als lijfspreuk voor zijn ontwerpen. Maar ik had dit bij de architectuur gelaten. Nooit aan gedacht om dit door te trekken naar mezelf, naar mijn bedrijf of naar wat mijn klanten fijn vinden.

Bloggen is namelijk heel andere koek. Voor bloggen is het essentieel om to the point te komen. En snel ook. Die vaardigheid heb ik met vallen en opstaan geleerd. En nu werkt dat prima. Ik word er heel blij van. En mijn lezers, fans en klanten ook. Dankzij het bloggen heb ik geleerd hoe less is more werkt voor je blogartikelen. En hoe je dat kunt doen.

Wat kun je doen?

  • Blog over maximaal 1 onderwerp per blogartikel
  • Beschrijf het probleem, de impact van dat probleem en geef een oplossing
  • Spreek je lezer rechtstreeks aan – je “praat” op je blog tegen één lezer
  • Wijd niet uit
  • Laat “bewijs” achterwege (onderzoeken, websites, rapporten)
  • Geef een concrete oplossing en houd die “klein”
  • Maak het makkelijk uitvoerbaar voor je lezers, fans en klanten

Je GROOTSTE valkuil is dat je teveel wil. Teveel wil aanbieden, teveel wil bewijzen dat het klopt wat je zegt. Teveel wil onderbouwen, omdat je denkt dat je anders niet geloofwaardig bent. Teveel wil laten zien hoeveel jij weet… om vooral maar te zorgen dat je lezer je gaat vertrouwen.

Het probleem hiermee is dat JIJ dat denkt. Je LEZER denkt daar heel anders over. Die is namelijk geen expert of jouw vakgebied, geen deskundige over jouw expertise. Die lezer wil snel kunnen lezen en begrijpen welk probleem er opgelost kan worden door jou en hoe de LEZER zelf de oplossing kan uitvoeren.

Hoe simpeler hoe beter. Hoe simpeler, des te effectiever. Door het eenvoudig en simpel te houden, maak je het werkbaar. Beter één stap geven die je lezer ook daadwerkelijk gaat zetten, dan een stappenplan dat overweldigt. Wanneer het werkbaar is, zal je lezer het ook gaan doen. En pas als je lezer het doet en de goede effecten ervan dus ervaart… juist ja, dan ben jij de expert en is de lezer blij!

Less is more. Zo werkt het met alles. Ook met bloggen!

Jouw kracht is dat jij de oplossing simpel weet te maken voor veel dingen die je lezers, fans en klanten als een probleem/uitdaging/gemis ervaren. Eigenlijk wel een opluchting, vind je ook niet?

DUS: geef een reactie hieronder. Vertel aan mij en mijn lezers WAT jij ANDERS wil doen in je volgende blogartikel. Wil je dat voor me doen? Doe het ook vooral voor jezelf: ik weet zeker dat het je gaat helpen!

 

Uitnodiging voor mijn implementatiesessie in Ermelo

Ik wil jou graag vertellen wat ik weet over bloggen. Kom naar het BlogCafé en leer je blogs schrijven op een leuke en snelle manier.  Je krijgt daar mijn volle aandacht en liefde voor jouw bedrijf, jouw boodschap en jouw blogonderwerpen. Je gaat ervaren hoe je met plezier, intuïtief en waardevol kunt schrijven en je jouw bedrijf met bloggen een betekenisvolle boost geeft.

Ben jij er klaar voor? Meld je dan wel snel aan, want ik heb ruimte voor een beperkt aantal deelnemers – zorg dat je jouw plek meteen reserveert! Honderden ondernemers gingen je voor. Aanmelden kan hier: http://bit.ly/Blog_Café

Wil jij mij helpen?

Ik ben genomineerd als spreker voor TheNextWomen Summit 2017. Daar wil ik natuurlijk heel graag spreken, dus als jij daar ook in gelooft: stem dan op mij!
Stemmen kan hier: http://bit.ly/stem_jij_op_mij_als_spreker 

Leave your Legacy

 

 

 

 

11 gedachten over “Less is more

  1. marjolijn

    Dag Saskia,

    Dank voor de tips. Voor mij nog iets om in de gaten te houden om kort en bondig te schrijven over het probleem, de impact en dan de oplossing. Heb zelf ook vaak het idee dat het open deuren zijn waar ik over schrijf maar het gekke is dat ‘de open deuren’ meer reacties krijgen dan de naar mijn idee waardevolle tips. Dus ergens zit er nog een discrepantie tussen wat zij graag willen lezen en ik denk dat zij willen lezen…. Oef, nog veel werk aan de winkel!

    Reageren
    1. Saskia van de Riet Bericht auteur

      Hi Marjolijn, super dat je aan het bloggen bent en dat je zelf weet waar je steeds beter in wil worden. Onthoud: je beste blog is altijd je volgende blog 🙂 Het zijn open deuren om dat jij de expert bent in het onderwerp waar je over blogt. Je lezers zijn dat niet… en zien dus de waarde die jij hen biedt!

      Reageren
    1. Saskia van de Riet Bericht auteur

      Kijk, Marion, hier hou ik nou van: meteen implementeren, goed bezig!

      Reageren
  2. Rebecca

    Ja, Saskia, dat is een hele goeie. Daar was ik ook al me bezig, omdat ik zag dat jouw en Marielle haar blog zo eenvoudig zijn en hun werk doen. Een eenvoudige tekst daar ga ik naar toe werken. Less is more! Thx!

    Reageren
  3. Jantine

    Hi Saskia, helemaal mee eens! Ook ik merk dat mijn blogs korter zijn geworden, en de allerbelangrijkste les die ik daarbij in mijn oren heb geknoopt, is: hou het bij 1 onderwerp per blog 🙂 Overigens kan het ook te kort, ik kom blogs tegen die wel het ‘wat’ benoemen, maar weinig context (de impact of het waarom) geven. Dan sla je de plank naar mijn mening ook mis en ga je te kort door de bocht. Een stukje context is nodig voor je lezer om te begrijpen waarom hij of zij het probleem als probleem ervaart, en om de oplossing of volgende stap die de lezer kan zetten, op een goede manier in te bedden. Jij doet dat ook, je geeft me altijd een stukje context, een uitleg over het waarom. Ben jij het hier mee eens? Groetjes, Jantine.

    Reageren
    1. Saskia van de Riet Bericht auteur

      Tuurlijk, Jantine, je hebt helemaal gelijk: het kan zeker te kort… dat is niet de bedoeling. Waarde staat voorop: het gaat dus om de waarde van de woorden, de waarde van de inhoud, de boodschap… niet zozeer het aantal woorden. Context is essentieel. 1 onderwerp, 1 blog met probleem, de gevolgen van dat probleem en de oplossing. Dat is de route logisch en de oplossing relevant. 1 onderwerp is dan meer dan voldoende.

      Reageren
  4. Veron Goemans

    Less is more, ja dat is het zeker, maar dat ‘less’ moet wel waardevol zijn. Ik zie vaak van die ‘open deuren’ tips waarvan ik me afvraag welke waarde zij vertegenwoordigen. Een beetje op het niveau van ‘pak een leeg vel papier en een pen die schrijft’. Dit gebeurt niet alleen in blogs maar ook in gratis webinars.

    De ontvanger schijnt er echter blij mee te zijn. Die voelt zich geïnspireerd, zo lees ik vaak in de reacties op Facebook. De les voor mij is dus blijkbaar om de voor mij voor de hand liggende tips te gaan beschrijven in mijn blog. Ik stap daar nu meestal overheen omdat ik het zulke open deuren vind. Nog een weg te gaan blijkbaar.

    Reageren
    1. Saskia van de Riet Bericht auteur

      Lieve Veron, dankjewel voor jouw waardevolle reactie: als je meer uit schrijft uit angst dat minder tekst ook minder waardevol is, dan klopt dat. Het is de kunt om met zelfvertrouwen te schrijven en de kennis die je hebt in heldere taal deelt. Minder woorden zijn niet minder waardevol per definitie.

      Reageren
  5. Marielle

    Mijn blogs worden inderdaad steeds korter, simpeler en daardoor krachtiger. Had voorheen ook de neiging dingen te herhalen in mijn blog, waardoor ze juist minder krachtig werden.

    Reageren
    1. Saskia van de Riet Bericht auteur

      Dat zeg je mooi, Marielle, dat ze minder krachtig worden met meer tekst… als je het met minder woorden kan, komt de boodschap helderder over en beter binnen.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *