Pssst…. wil jij weten wat de grootste blogvalkuil is?

BlogValkuil

Bloggen is mijn passie. De honderden blogartikelen van ondernemers zoals jij die ik heb gelezen, geredigeerd en geanalyseerd, heb ik de grootste blogvalkuil ontdekt die jou tegen kan houden. Wil je weten wat die is?

Je biedt waarde, je schrijft elk week of om de week een waardevol blog. Je deelt dit blog met je netwerk. Je hebt een call-to-action aan het einde van je blog. En af en toe krijg je een reactie. En liever zou je meer reacties willen zien. Je wilt impact maken met je blog, je wilt mensen raken, je wilt dat ze hun reacties met je delen, je wilt als expert worden gezien. Je doet er alles aan… wat je weet. En toch… is er misschien iets wat je nog niet weet. Zou dat het kunnen zijn? Dat er iets is wat je niet doet, gewoon omdat je het niet weet hoeveel impact dat kan hebben?

En zo gaat het in het leven. Je doet wat je kunt. Je leert wat je leert. Je past toe, wat je leert, want je weet heel goed dat het doen, de daadwerkelijke uitvoering, de implementatie van je opgedane kennis en inzichten van essentieel belang is. En toch voel je enige teleurstelling. Toch knaagt er iets. Toch verwacht je stiekem meer. Meer reacties, meer klanten, meer feedback en meer impact. Herken jij hier iets van? Lees dan vooral verder.

BlogValkuil

Ik heb namelijk iets ontdekt wat ik met je deel in dit artikel. Ik deel het omdat het eigenlijk zo simpel is, maar je moet het maar net weten. Ik kon het ontdekken omdat ik belachelijk veel blogartikelen lees en mij dat in de gelegenheid stelde om tot de conclusie te komen wat de meest voorkomende valkuil is.

Wat is die meest voorkomende blogvalkuil?

Dat is dat je niet naar je lezer toe schrijft. En dan vooral dat je dit niet of onvoldoende doet in de tekstuele vormgeving van je artikel. Het is beslist niet iets wat je verkeerd doet, laat ik daar duidelijk over zijn! Dit gaat niet over de waarde die je biedt. En ook niet over dat je niet goed weet wat je lezers willen weten van je. Wat ik bedoel is het echt direct aanspreken van je lezer. Actief, direct en met de juiste persoonsvorm (als ik het even over grammatica mag hebben). De valkuil wordt gevormd door de woorden die je gebruikt om je lezer aan te spreken. En om preciezer te zijn: het persoonlijk voornaamwoord dat je gebruikt.

Hoe kun je dat herkennen?

Ik zie nog te vaak ‘we’ verschijnen in blogs. Of ‘men’. Dat werkt niet goed! Lezers lezen jouw blogartikel op een ander moment dan dat jij het schrijft, ergens ter wereld en je weet niet waar. Ook heb je geen idee in wat voor gemoedstoestand zij lezen. Maar één ding is zeker: je lezer is alleen op het moment dat hij of zij leest. Je lezer zit niet hand-in-hand met iemand anders met twee paar ogen tegelijkertijd je artikel te lezen… Dus de enige juiste aanspreekvorm die een lezer zal raken is ‘je, jij, jou, jouw’ (of als je de beleefdheidsvorm wil hanteren ‘u’, ‘uw’, zolang dit maar in het enkelvoud is!). Dat zijn de enige woorden die ervoor zorgen dat jouw lezer zich persoonlijk voelt aangesproken.

Dat is dus niet met woorden zoals ‘wij, men, jullie, onze’ !! Dat is dus een echte valkuil. Eentje waar jij niet in wilt vallen. Daar ben je het toch mee eens?

Dat je dit leest en het herkent, is niet echter genoeg. Ik wil dat je er iets aan doet! Er NU mee aan de slag gaat…! Zodat je het verschil gaat merken. Lees een eerder blog door en kijk wat je zou kunnen verbeteren. Wil je dat voor me doen? Ik hoop van niet eigenlijk 🙂 Ik wil namelijk dat je dat voor jezelf gaat doen! En voor je lezers! De eerste stap kun je nu meteen al zetten.

[rad-hl]Laat me in jouw reactie op dit artikel weten wat jij als eerste gaat doen met dit inzicht![/rad-hl]

En als je de link van een blogartikel dat jij hebt geschreven in je reactie noemt, dan krijg je van mij 1 persoonlijke tip om deze valkuil te voorkomen! Deal?

Ik ga voor jouw BlogSucces,
Saskia

PS Deel dit artikel alsjeblieft met andere ondernemers, via de knoppen voor Twitter, Facebook, Google en andere sociale media. Zo kunnen ook de mensen in jouw netwerk hun bijdrage leveren of baat hebben bij de antwoorden van anderen – delen is vermenigvuldigen.

35 thoughts on “Pssst…. wil jij weten wat de grootste blogvalkuil is?

  1. Michael Schulze

    Interessant artikel weer. Keep them coming, ik lees ze altijd graag om te zien of en hoe ik mijn blogs kan verbeteren. Je hebt helemaal gelijk als je het hebt over titels, die zijn zo belangrijk. Superheet, noem ik dat 😉

    Warme groet en ga zo door,

    Michael

    Reply
  2. Pingback: De belofte van TiTa-ToverTitels - BlogAtelier voor Ondernemers

  3. Anita Vroonland

    Hoi Saskia, ja, goede tip, ik moet daar vooral altijd aan denken als ik n mailtje stuur naar iemand. Ik blog zelf in het Engels, en volgens mij altijd braaf in de 1op1 conversatie, het verschil tussen U en jij is in t Engels niet van toepassing. Ik denk dat elke avatar zich meer aangesproken zal vinden door je en jij dan door het afstandelijke u… Da’s meer iets voor de oma, toch 🙂
    Dank je wel,
    Anita Vroonland
    http://www.TribalRainmakersClub.com

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Wat een mooie reactie van jou, Anita, dankjewel! Je hebt helemaal gelijk dat het Engels het verschil tussen u en jij niet kent. Dat is inderdaad een dilemma minder 🙂

      Beste Anita, hier is mijn persoonlijke tip voor jouw blogartikel http://www.tribalrainmakersclub.com/14-steps-to-success-13-overcome-obstactles/

      TIP: voorkom spelfouten…. en laat je tekst altijd door een blogbuddy nalezen…. er staat namelijk een tikfoutje in de titel! Obstactles…. is natuurlijk Obstacles. En dit weet je zelf natuurlijk ook wel, maar zo zie je maar weer, hoe snel een spelfout is gemaakt (en blijft zitten) – ik kan er echt ook uit eigen ervaring over meepraten! … en dan nu de echte tip: vermijd het gebruik van “we” in je blogs. “we don’t have to figure it out ourselves” kun je net zo gemakkelijk vervangen door “you and I don’t have to figure it out for ourselves” Daarmee praat je echt naar je lezer toe, en niet over jou en iemand anders (die niet de lezer is, in de perceptie van de lezer).

      Laat je even weten wat je aan deze tip hebt?

      Reply
  4. Marcel Dassen

    Beste Saskia,

    De reacties die je krijgt, de betrokkenheid die je toont en met jouw gedrevenheid hoe je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen, verdienen één groot vet compliment. Super Saskia, indrukkend om te zien hoe je succesvol je hierin bent geworden. Chapeau!

    Marcel

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Wow, Marcel, wat een ontzettend mooi compliment – dat neem ik in grote dankbaarheid aan!

      Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel Renée, voor je enthousiaste reactie. Je krijgt van mij in een apart bericht nog mijn bonus op jouw artikel!

      Reply
    2. Saskia Steur Post author

      Beste Renée, hier is mijn persoonlijke tip voor jouw blogartikel http://www.zzp-school.nl/ik-ben-bang-voor-spinnen-maar-tegenwoordig-is-er-eentje-mn-beste-vriend/

      TIP: Gebruik een titel die de lezer prikkelt. Begin een titel niet met ‘ik’ – dit is jouw titel “Ik ben bang voor spinnen! Maar tegenwoordig is er eentje m’n beste vriend” en die zou je lezersgericht maken als je die zou aanpassen naar bijv. “Wil je weten hoe je van een spin je beste vriend kan maken?” Mijn aandacht zou je dan meteen hebben 🙂 En de bonus is als je een vraag maakt van je titel, dat je lezers meteen hun antwoord gaan bedenken, dus dan heb je je lezer ook al meteen persoonlijk aangesproken…

      Laat je even weten wat je aan deze tip hebt?

      Reply
      1. Renée Daniëls

        Dankjewel voor je reactie, Saskia!

        Tja, titels – altijd een hobbel voor mij. Dit keer dus ook weer.
        Deze had ik namelijk bewust zo opgesteld, naar aanleiding van een tiplijstje van weer een andere blogger. Dus expres starten met ‘Ik’ en dat dan laten volgen door ‘een onverwachte uitspraak’.

        En op zich werkte die opzet ook wel aardig: het aantal nieuwsbrieflezers dat op basis van die titel de mail heeft geopend, was hoger dan gemiddeld. Ook het aantal reacties (met name via andere wegen dan het blog) vielen ook niet tegen.

        Maar ik kan een volgende keer die ‘boude uitspraak’ natuurlijk wel laten volgen door een vraag!
        Best of both worlds – althans, dat hoop ik dan toch. 😉

        En zo blijf ik dan maar weer proberen en testen. En hopen dat ik een keer de magische formule vindt. 🙂

        Groeten, Renée

        Reply
  5. Francois van iersel

    Duidelijk verhaal. Ik ben echter opgevoed met de u vorm. Jij schrijft in de je, jij, jou en jouw vorm. Waarom niet in de u vorm ? Ik blog zelf altijd in de u vorm. Vindt jij dat ik dat anders moet doen, is die vorm achterhaald of kan die nog steeds wel? Ik ben benieuwd naar je reactie. Warme groet François

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      François, wat maak jij mij blij met jouw reactie !!! Je hebt helemaal gelijk dat ‘u’ (mits in enkelvoud) een prima aanspreekvorm is. Ik heb dat onbedoeld helemaal niet genoemd en belicht in mijn artikel. Dankzij jouw volkomen terechte vraag, heb ik dat in dit artikel meteen toegevoegd!

      Reply
  6. Corry

    Hallo Saskia,
    Dit is een probleem waar ik steeds mee worstel. Ik vraag regelmatig om me heen, wat anderen denken, of ik ” u” of ” jij” moet gebruiken. De meningen zijn verdeeld, dus ik was er nog steeds niet uit. Nu weet ik het zeker, ik twijfel niet meer verder en blijf in de toekomst tutoyeren.
    Hartstikke bedankt. Weer een dilemma minder!
    grt Corry

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel Corry voor je openheid. En goed van je dat je heb durven kiezen! Succes met je blog!

      Reply
  7. Astrid

    hoi Saskia,

    ik was de spirit om echt heel goede blogs te schrijven de laatste tijd een beetje kwijt. Nu heb ik jouw tip toegepast en weer een veel betere blog geschreven naar mijn idee ;-). Ik ben benieuwd of ik daar ook weer meer reacties op ga krijgen want dat is nog heel wisselend per blog.

    Dank je wel dat je me weer even geïnspireerd hebt.

    Groet Astrid

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Hoi Astrid, wat mooi dat je dit zo deel! jammer dat je de spirit even kwijt was…. en hem nu weer hebt gevonden! Wil je een tip van me, deel dan ook jouw artikel hier!

      Reply
      1. Saskia Steur Post author

        Beste Astrid, hier is mijn persoonlijke tip voor jouw blogartikel http://www.zijnwiejewordenwilt.nl/index.php/blog/61-hoe-je-voorkomt-dat-je-op-een-rotonde-blijft-draaien

        TIP: Verander de titel van je blog in een vraag. Je artikel is mooi naar de lezer toegeschreven, en wat het krachtig zou maken is als je de lezers al meteen met je titel aan het denken zet. Van “Hoe je voorkomt dat je op een rotonde blijft draaien” zou ik maken “Hoe voorkom je dat je op een rotonde blijft draaien?” Iedereen die een vraag leest, gaat altijd een antwoord bedenken. Daarmee heb je ook meteen de aandacht.

        Laat je even weten wat je aan deze tip hebt?

        Reply
  8. Marielle van der Vlies

    Ja Saskia, dit vind ik dus een heel goed blogartikel van jou. Net als al die andere overigens 🙂 .
    Het klopt wat je zegt. Je lezer zit tegenover je, op jouw feestje. En je praat tegen die persoon. Dat hou ik altijd in gedachten. En ze ze praten bij mij ook altijd terug in de vorm van reacties. Soms zo bijzonder mooi, dat ik echt denk wauw. Ik geloof dat het inleven in je doelgroep, je kwetsbaar opstellen tegenover je doelgroep enorm veel vertrouwen geeft bij je lezer. Waardoor ze sneller bereid zijn te reageren op je blog, te komen naar je sessies en.. van je te kopen.

    Natuurlijk vind ik jou tips altijd heel fijn en waardevol. Ik geef je graag mijn blog en zie uit naar nog meer waardevolle tips van jou: http://www.succesmetjebedrijf.nl/implementatie/mijn-not-to-do-lijst/!

    groetjes Marielle

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel lieve Marielle voor je mooie woorden en je uitgebreide en waardevolle reactie! Ja, die kwetsbaarheid tonen is bijzonder goed. Dat raakt mensen echt! Bedankt voor je link. Je krijgt hier in een aparte reactie van mij mijn persoonlijke tip voor jouw artikel!

      Reply
    2. Saskia Steur Post author

      Beste Marielle, hier is mijn persoonlijke tip voor jouw blogartikel http://www.succesmetjebedrijf.nl/implementatie/mijn-not-to-do-lijst/!

      TIP: Zorg dat je in je openingsparagraaf je lezer persoonlijk aanspreekt zodat ze zich meteen herkennen in waar dit over gaat. Helemaal omdat je een onderwerp aansnijdt dat niet zo gangbaar is. Je “dwingt” hiermee meteen in de opening de aandacht af van je lezers. Veel mensen lezen tegenwoordig hun blogartikelen op de telefoon. In dit artikel van je spreek je de hele inleiding vanuit je zelf. Tot en met je hele lijst. Dat zijn 281 woorden zonder ‘jij/je/jou/jouw”. Daarna spreek je je lezer heel prima aan, op een fijne manier, maar dat kan dus te laat zijn.

      Laat je even weten wat je aan deze tip hebt?

      Reply
  9. Anneke Panella-Drijver

    Hoi Saskia, wij letten niet alleen op de aanspreekvorm, maar in het hele artikel houden we onze avatar in gedachten. Het schrijft ook nog eens veel makkelijker. Maar je hebt helemaal gelijk. Wanneer ik met u word aangesproken, haak ik ook af. Afstandelijk en onnatuurlijk.
    Groet, Anneke

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Super dat jullie daar op letten 😉 Dankjewel voor je reactie, Anneke! Dat herken ik ook, dat ‘u’ afstand creëert.

      Reply
  10. Michael

    Supergoede tip weer, leuk. Pas het al een tijdje toe en let er heel expliciet op. Dank je wel! 🙂

    Warme ondernemende groet,

    Michael

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Graag gedaan, Michael, en bedankt voor je mooi woorden! Goed dat je daar op let, veel succes met je blog!

      Reply
  11. Tineke van den Tillaart

    Goede blog! Het valt mij op dat ik een blog waarin ik persoonlijk aangesproken word met je of jij eerder helemaal uitlees. Ik schrijf mijn blogs dan ook zoveel mogelijk in die stijl. Het lukt niet altijd, maar ik probeer in mijn blogs een persoonlijke ervaring toe te voegen. Op mijn website heb ik er bewust voor gekozen om de lezer aan te spreken met je en jij in plaats van met u. Welke valkuil kun jij ontdekken in de blog http://budgetcoachnieuwegein.nl/van-uitstellen-naar-actie/ ?

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Jij ook bedankt, Tineke, voor je reactie en het delen van je blogartikel. Goed dat je zo bewust met het aanspreken van je lezers om gaat! . Je krijgt hier in een aparte reactie van mij mijn persoonlijke tip voor jouw artikel.

      Reply
    2. Saskia Steur Post author

      Beste Tineke, hier is mijn persoonlijke tip voor jouw blogartikel http://budgetcoachnieuwegein.nl/van-uitstellen-naar-actie/

      TIP: Je zou de eerste zin met een krachtiger woord kunnen beginnen, een woord dat meteen de aandacht van de lezer trekt. Bijvoorbeeld een woord uit de titel. Zoals “uitstellen”. Je opening kan dan zijn: Uitstellen, ken je dat? En dan de rest zoals je het hebt.

      Ik vind dat jij in jouw artikel de lezer heel goed aanspreekt! In de eerste paragraaf laat je hem/haar heel goed herkenning in het onderwerp van je blog, dus super!

      Laat je even weten wat je aan deze tip hebt?

      Reply
  12. Joke Zonneveld

    Hallo Saskia,
    Ik zal vele valkuilen intuinen, maar ik zeggen is geen probleem. Dat komt omdat ik schilderles geef en daar ook heel waakzaam ben over het ik zeggen. Als ik iemand ontmoet, die niet op les zit en geen ik zegt, krijg ik al de kriebels. Want die praat niet vanuit zichzelf, houdt de betekenis van wat hij zegt op afstand. En over de de lezer gaat het in de je-vorm. Zie http://www.spelendschilderen.nl/blog Als je er andere valkuilen ontdekt hoor ik het graag. En soms denk ik ook, ze kunnen me wat, het klopt wat ik zeg. En die reactie krijg ik ook wel. Al nemen volgens mij niet zoveel mensen de moeite om te reageren. Ik ben wel meer één van laten weten wat ik vind 🙂 Hoor wel van je of je nog tips hebt. Ga zo weer aan de schrijf over Ben jij alleen als je schildert?

    Over dat mensen intrinsiek met je meekijken als je aan het werk bent.
    Groet Joke

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel Joke voor je uitgebreide en waardevolle reactie! Goed dat je de bloglink hier in zet. Je krijgt hier in een aparte reactie van mij mijn persoonlijke tip voor één artikel – heb je een voorkeur voor welk artikel op jouw blog?

      Reply
    2. Saskia Steur Post author

      Beste Joke, hier is mijn persoonlijke tip voor jouw blogartikel http://www.spelendschilderen.nl/blog/hoe-vind-jij-je-ideale-schilderleraar-7-tips

      TIP: Het hele lange begin van artikel spreek je in de ik-vorm. Je lezer komt pas bij de vraag voordat je tips gaat geven aan de beurt. Dit is te laat voor veel lezers. Zorg dat je in de eerste paragraaf je lezers direct (persoonlijk) aanspreekt. Een voorbeeld is
      op te openen met een zinnetje zoals “Heb jij wel eens werk gezien van Moussa Tiba?” Of deze openingsparagraaf te eindigen met een vraag zoals “Ken jij de schilder Moussa Tiba?” Op die manier krijgt de lezer meer de indruk dat hij/zij door jou persoonlijk wordt aangesproken en zit hij/zij meteen met jou in het verhaal.

      Laat je even weten wat je aan deze tip hebt?

      Reply
        1. Saskia Steur Post author

          Goed ingeschat, Joke 🙂 Fijn dat je er mee verder kunt, succes!

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *