De belofte van Ti-Ta-ToverTitels

 

Zou jij het ook zo fijn vinden als je weet dat je blog ook echt gelezen wordt? En dat je blogartikelen door veel mensen echt gelezen wordt? Wil jij graag keer op keer ervaren dat je lezers gaan lezen? Dat ze je hele tekst lezen en dat ze ook bij de call to action aankomen? Ik ook! En daarom besteed ik veel aandacht aan de titels van mijn blogartikelen. Lees je even mee?

Waarom wordt je blog niet gelezen?

Je wil dat mensen je hele artikel lezen, van begin tot eind. Omdat je wil dat ze iets gaan doen aan het eind. Het belangrijkste daarin is dat ze eerst beginnen. En bovenaan staat de titel. Die titel is dus van levensbelang. Als de titel niet prikkelt, dan begint de lezer niet eens. Het eind komt dan niet eens in zicht, de lezer klikt weg om nooit meer terug te komen…

BA-B1605_ToverenDe titel is de enige reden dat een lezer gaat lezen. Dus moet die ook een echte Ti-Ta-ToverTitel zijn, die je lezers laat starten, door interesse, herkenning, hoop en verlangen op te wekken. Als je titel geen belofte in zich draagt, wordt je artikel gewoon niet gelezen. En dat is toch doodzonde? Daar schrijf jij al die waardevolle blogs toch niet voor?

Om je lezers bij de start al te laten struikelen? Jij wil toch dat ze graag gaan lezen en tot het einde doorlezen?

Wat zijn de consequenties van vage titels?

Wat dit betekent voor jou als ondernemer is zo mogelijk nog erger. Je schrijft keer op keer waardevolle blogs. Je weet dat je mensen echt kan helpen. Je weet dat veel lezers en klanten met iets worstelen waar jij een oplossing voor geeft. En dan wordt het niet gelezen. Dat kan je teleurstellen, verdrietig maken en heel erg laten twijfelen aan jezelf. Het besef dat je mensen niet bereikt die jouw kennis en hulp hard nodig hebben. Dat is frustrerend en zorgwekkend. Je steekt moeite, tijd, energie en passie in je blogartikelen, maar wanneer ze niet gelezen worden, dan help je niemand, dan komen er geen nieuwe klanten bij en kun je je omzet niet verhogen en bouw je niet zichtbaar aan je expertstatus en ook niet aan jouw persoonlijk erfgoed. Je blog is dan feitelijk een ongezien uithangbord in een spookstad of een vergeten encyclopedie in een bibliotheek, bedekt onder een dikke laag stof. Dat mag je niet laten gebeuren!

Hoe formuleer je goede titels?

BA-B1605_Ti-Ta-Tovertitels_Bergen

De kunst is om een pakkende titel te schrijven. Een Ti-Ta-ToverTitel. Die belooft wat je gaat leveren, die je lezer boeit, en die interess e opwerkt. En dat is een kunst. En het leuke aan ene kunst is dat je die kunt leren door te oefenen en door te doen. Wat je weet het: “Oefening baart kunst”.

En ik ga het makkelijk voor je maken: met titelsjablonen en voorbeelden. Lees maar even mee, en kijk hoe jij dit zelf kunt gebruiken.

A Hoe veilig is jouw [waardevolle persoon/bezitting] tegen [bedreiging]?
B Hoe [beroepsgroep/bedrijf/personen] met je [leven/reputatie] spelen
C De Zen van [blanco]

Ik zou hiervan kunnen maken:

A Hoe veilig is jouw [kind tegen ondermijning van zelfvertrouwen in het onderwijssysteem?]
B Hoe [artsen] met jouw [gezondheid] spelen
C De Zen van [vergaderingen: hoe je onderhandelingen voert]

Snap je hem?

Nou gebruik ik deze sjablonen zelf ook echt niet voor elk blogartikel, maar ik kan je een voorbeeld laten zien van een artikel waarbij ik dat wel heb gedaan. Lees hier maar even mee. En kijk dan vooral ook even hoeveel reacties ik op dat artikel heb gekregen!

Nou, zo simpel is het dus. Je kunt meteen aan de slag!

[rad-hl]Deel hieronder de titel die jij op deze manier voor je nieuwe blogartikel hebt bedacht. Dan krijg je van mij een bestand met 7 titelsjablonen en bijbehorende voorbeelden, zodat jij binnenkort de kunst van ToverTitels onder de knie hebt! [/rad-hl]

. . . . .    ~ ~ ~ ~ ~ ~   * * * * *  ~ ~ ~  * * * * *  ~ ~ ~  * * * * *   ~ ~ ~ ~ ~ ~   . . . . .

En nu je dit toch leest, nodig ik je van harte uit voor het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die snel, authentiek en effectief willen bloggen voor hun bedrijf. Klik om je direct aan te melden op deze link: http://blogatelier.nl/blogcafe/

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia

40 thoughts on “De belofte van Ti-Ta-ToverTitels

  1. Aty Roodenburg

    Goedemiddag Saskia,
    Door jouw tips toe te passen op mijn blog in wording, heb ik deze drie titels bedacht:
    1. Hoe goed is jouw bureau ingericht om geconcentreerd te kunnen werken?
    2. Hoe rommel op je bureau continu aan het flirten is met je brein (en hoe je hersenen deze avances niet kunnen weerstaan)
    3. De zen van een opgeruimd bureau

    Ik ben benieuwd naar de andere tips! Met groet.

    Reply
  2. Heleen

    Hoi Sakia,

    Ik heb geen bedrijf en kom ook niet altijd met pasklare oplossingen (ik heb nog geen blog maar zo heb ik mijn doel omschreven). Ik deel mijn gedachtengang en hoop dat mensen er zich in herkennen. Ik wil geen verkeerde verwachtingen scheppen. Maar natuurlijk is het wel leuk wanneer mensen getriggerd worden mijn blog te lezen. Ik dacht aan titels zoals:

    Uitstellen is zó lekker of toch niet? / wat uitstellen mij heeft geleerd / daadkracht is toch zó fijn
    Lijstjes, geliefd en gehaat / de haat-liefdesverhouding met lijstjes / waarom maak ik toch altijd lijstjes?
    Waar ik mijn energie voor wil gebruiken / bestaat er een energiemaatschappij voor levensenergie?
    Mag die puber uit? / quality-time met mijn puber / pick your fight

    Reacties heel erg welkom!
    Heleen

    Reply
  3. Jolanda Pikkaart

    Leuk Saskia,

    Ik heb altijd een hele lijst met blogideeën, maar nu heb ik er weer drie bij:

    A Hoe wankel is jouw marketing zonder een eigen boek?
    B Hoe je concurrenten met jouw verhaal aan de haal gaan…
    C De Zen van je eigen boek in de winkel

    Reply
  4. Henny Bouman

    Dankje wel weer Saskia hiervoor. Goed om het even weer voor de geest te hebben. Ik zal al mijn blogs op HBL advies en op mijn Linkedinprofiel eens nalopen en kijken of ik de titel aan kan passen. Ik zie een daling in het aantal lezers maar dat varieert tussen de 35 en de 140. Het zakt wel. Met een eerdere tip gecombineerd kan ik ze aanpassen en opnieuw onder de aandacht brengen. Doorlopen op actualiteit en op werkende links is daarbij ook handig.

    Reply
  5. Yvonne Bakker

    Hi Saskia,
    Vanmorgen heb ik mij even ingelezen in jouw laatste blogs. Afgelopen weekend heb ik de eerste 3 blogs op mijn website gezet, namelijk:
    – Het geschenk van tijd alleen
    – Je verleden met je meedragen
    – Van rups naar vlinder.
    Ik ga de laatste titel nu zeker aanpassen.

    Reply
  6. Kirsten

    Hoi Saskia,
    Leuk om te lezen en inspirerend. Het zet me aan het denken over mijn titels.
    Ik had bijvoorbeeld “De kracht van dankbaarheid”, maar zit nu te denken aan “De magie van dankbaarheid en hoe je dit eenvoudig toepast”. Ik zit nog wel een beetje te stoeien.
    Verder heb ik vaak gehoord of gelezen dat titels als: “8 tips om meer magie in je leven te brengen” goed zijn, van die rijtjes zeg maar. Wat is jouw gedachte hierover?
    Alvast bedankt!

    Reply
  7. Adrienne Lijs

    Haha…ja heerlijk dat gehannes met pakkende titels verzinnen… Dank je wel Saskia voor het aandragen van deze sjablonen.
    De titel van mijn laatste blog “Ben jij goed in kiezen?” omdopen? Met C kan ik daar “De kracht van het kiezen van een doelgroep” van maken.
    Ben heel benieuwd naar de andere formats. Kijken hoe ik die kan inzetten bij mijn volgende blogs.
    Lieve groet, Adrienne

    Reply
  8. Ina

    Dank je wel, Saskia! Ik had voor vrijdag al een blog klaarstaan met de titel: “Slaap jezelf slank” Maar nu begrijp ik dat ik beter: “Hoe je jezelf slank kunt slapen” kan maken of: “Hoe kan je jezelf slank slapen”. Meteen een vraagje aan de expert: maakt de eerste of tweede formulering nog verschil?

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Hoi Ina, wat mooi dat dit artikel een goede timing heeft met jouw blog! Nee, ik vind persoonlijk niet dat de eerste en tweede formulering veel verschil maken. Je kunt eventueel een variant maken door de wens erin te verwerken, bijv. “Hoe graag wil jij jezelf slank slapen?”

      Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw blogartikel… waar vind ik dat? Kun je hier een link plaatsen van dat artikel?

      Reply
  9. Eleonora van Grinsven

    Dank voor je inspirerende blog Saskia! Krijg er direct weer zin in.
    – Hoe ver is jouw bedrijf verwijderd van faillissement?
    – Hoe overtuigingen jouw financiën bemoeilijken…
    – De zen van bedrijfsorganisatie.

    Knuffel,
    Eleonora

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel Eleonora dat ik jou mag inspireren! En super dat je weer zin in bloggen krijgt 🙂
      Kom maar op met die blogs: de titels triggeren mij wel….
      Wat dacht je van “Hoe dichtbij is een faillissement voor jouw bedrijf ? … om de aandacht te trekken?

      Reply
  10. Karin

    Hoi Saskia,

    Je hebt me weer aan het denken gezet! Ik had iets met 1000 ballen in gedachte en ik denk dat ik er de volgende titel van maak: Hoe kun je 1000 ballen laten vallen?
    Ik kijk weer uit naar je volgende blog!
    Groetjes, Karin

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Hoi Karin, ja, die is leuk… Iedereen denkt bij veel ballen aan het in de lucht houden. 😉

      Reply
  11. Femke

    Hoi Saskia,

    Ik moet nog gaan beginnen met bloggen en heb onder andere ideeën om te gaan bloggen met titels als:
    * Hoe doe je wat je doet goed?
    * 10 do’s & don’t van Facebook
    * Een evenement organiseren? Deze 7 tips geven u overzicht en rust!

    Moet er nog helemaal induiken, en nu vooral eigenlijk gewoon beginnen!

    Vrolijke groet,
    Femke de Caluwé

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel Femke voor je openheid. Dit zijn mooie titels om mee te gaan bloggen. Ook omdat ze divers zijn.
      Ik zou wel vermijden dat je ‘jij/je’ en ‘u’ door elkaar gebruikt. Kies voor OF je/jij OF u.
      En de laatste titel mag korter: De zeven tips voor overzicht bij het organiseren van een evenement (is ook niet kort… 😉 )

      Reply
  12. Oscar

    Dank voor je tips Saskia,

    Ik heb wel wat blogartikelen in de steigers staan. Bijvoorbeeld:
    – Hoe krijg ik als starter meer bezoekers op mijn website?
    – 7 valkuilen bij het zelf doen van je administratie
    – Waarom passief inkomen een fabel is…

    Wat vind je daarvan?
    Oscar

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Hoi Oscar, dankjewel voor je vraag over jouw titels.

      – Hoe krijg ik als starter meer bezoekers op mijn website?
      Daar zou ik van maken “Hoe trek je als starter meer bezoekers naar je website”
      Met ‘je’ spreek je je lezer aan, die voelt zich dan betrokkener dan als je vanuit ‘ik’ praat
      “trekken” is actiever dan “krijgen” – m.a.w. daarmee hou je het roer in eigen handen, ipv een afwachtende houding aan te nemen.

      – 7 valkuilen bij het zelf doen van je administratie
      Helemaal goed ! Kom maar op met valkuilen 🙂

      – Waarom passief inkomen een fabel is…
      Hier zou je nog van kunnen maken “Weet jij waarom passief inkomen een fabel is?”

      Schrijf ze!

      Reply
  13. Monique Jans

    Hoi Saskia,
    Jouw voorbeelden bij A en B zou ik gelijk willen lezen 😉
    Zelf heb ik deze titel : Hoe veilig is jouw website tegen hackers. Bedankt voor de inspiratie keer op keer.
    Groetjes, Monique

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Hoi Monique, dankjewel – en wat fijn dat je meteen wil lezen… moet ik wel een gastblogger gaan zoeken 😉 Hoewel… de titel inspireert me eigenlijk wel tot het schrijven van een artikel dat bij die titel past… Dus ja, zo inspireer je jezelf door het formuleren van een tovertitel…. dankjewel dat jij mij dat inzicht hebt gegeven met jouw reactie 🙂

      Reply
  14. Anneke

    hallo Saskia,

    dank voor je mooie blog.
    Ik vind het telkens wel een uitdaging om een goede titel te bedenken. Mijn volgende blog gaat waarschijnlijk over kinderen met spanningsbuikpijn / buikpijn als ze naar school moeten. En wat je als ouder dan kunt doen. Ik heb de titel nog niet gevonden, maar jouw blog gaat me hier wel bij helpen. Je ziet het resultaat binnenkort!

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Je maakt me heel nieuwsgierig Anneke… Lijkt me ook een prachtig onderwerp. Laat je ons weten wat de titel wordt en wanneer je artikel online staat?

      Reply
  15. Astrid

    Wat een mooie inspiratie zo. Ik heb er 2 bedacht. Ben benieuwd welke je meer triggert.

    Hoe veilig is jouw Kracht tegen beren?

    Hoe jij met je Kracht kan spelen?

    Ik ga mijn blog verder schrijven.

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Goed dat je meteen aan de slag gaat, Astrid, dat vind ik mooi om te zien. Die eerste vind ik een beregoeie titel 😉 Die intrigeert me, dus laat je me weten wanneer dat artikel online staan?

      Reply
  16. Tineke Huizenga van der Bij

    Hoi Saskia

    Knap van je dat je me elke keer weer weet te charmeren met je blogs. En ik reageer ook nog!
    De titel sjablonen vind ik wel interessant, alvast dank daarvoor

    Zichtbare groet Tineke van der Bij

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Dankjewel lieve Tineke voor jouw warme reactie. En wat fijn dat je blijft lezen en reageren! Heb je al tovertitels bedacht voor jouw nieuwe blogartikelen?

      Reply
  17. Veron Goemans

    Hoi Saskia, mooie blog, dank voor je inspiratie! Ik worstel altijd met titels en jouw sjablonen gaan me zeker helpen!
    Mijn titel is ‘Hoe de goeroes met jouw verlangen spelen!’ Moet het blog nog wel schrijven maar voel zelf meteen het verschil met mijn oude titels!
    Fijn dat ik nog 7 sjablonen met voorbeelden van je krijg. Dank alvast! Groetjes, Veron

    Reply
    1. Oscar

      Beste Veron Goemans,
      Geweldige titel… ik wil nu je blog al lezen! Dus hup snel schrijven en laat het me weten!
      Oscar Bulthuis

      Reply
    2. Saskia van de Riet Post author

      Wow, Veron, wat een gave titel! Laat je mij ook even weten wanneer dat blog online staat… ik wil ook lezen!

      Reply
  18. Marielle van der Vlies

    Altijd handig die formats, hou ik van. Morgen komt mijn blog over loslaten online. Ik had nog niet echt een titel, maar aan de hand van jouw format kom ik op het volgende.

    De kracht van loslaten.

    Morgen kan je er over lezen 🙂

    xx Marielle

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Net als jij, Marielle, hou ik ook van formats, fijn dat je dat benoemt. Formats geven houvast, bieden structuur, leiden naar een bekend succes en geeft mij alle vrijheid om te doen wat ik wil doen. Jouw blog heb ik inmiddels ook gelezen… loslaten, ja, ook heel belangrijk <3

      Reply
  19. Ineke Snelleman

    Hoi Saskia
    Mijn blog is sinds drie dagen online. Ik heb er alvast een aantal artikelen ingezet. Aan jouw tips heb ik veel gehad.

    Ook heb ik al veel gepland, ik wil twee keer per week bloggen. Ik ben (nog) geen echte schrijfster en merkt wel dat al doende het schrijven steeds makkelijker gaat worden. Mijn vaste dagen zijn zondag en woensdag. Ook schrijf ik al een aantal jaren een inspiratiebrief die ongeveer 8 keer per jaar de deur uit gaat. Hier heb ik als best een flinke e-maillijst voor.

    De inspiratiebrief blijf ik natuurlijk ook versturen, en nu met het laatste (of leukste) blogartikel erbij. Het is nog even stoeien hoe ik mijn blog in ga zetten bij de sociale media.

    Ik richt me op de hooggevoelige mens en geef hun tips, informatie , inspiratie, persoonlijke verhalen, en verhalen en gedichten die gewoon mooi zijn.

    Even een titel uit jouw sjabloon: De Zen van hooggevoelig zijn!
    Ik ben benieuwd naar de andere sjablonen.

    Liefs, Ineke Snelleman

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Lieve Ineke, wat een prachtige reactie van jou: dankjewel! En ja de Zen van hooggevoelig zijn… die komt wel binnen! Veel succes met de andere sjablonen voor je blog!

      Reply
  20. Annemieke

    Leuk en leerzaam blog, Saskia! Dank je!
    Even toegepast op mijn blogonderwerpen:
    A Hoe veilig is jouw kind op school?
    B Hoe kinderen met jouw geduld spelen
    C De Zen van het huishouden

    Best goede titels geworden zo! ik ben benieuwd naar de andere sjablonen!

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Ja, leuk, meteen toepassen, goed bezig, Annemieke! Veel plezier met de andere sjablonen!

      Reply
  21. Tineke van den Tillaart

    Leuke blog, want ik zit ook vaak te stoeien met de titel. Ik heb de blog voor volgende week dinsdag al geschreven (jawel, het is gelukt) en ik had er een weinig inspirerende werktitel boven gezet. Naar aanleiding van deze blog heb ik hem aangepast. Nog steeds niet erg sexy, maar wel verbeterd: Aangifte doen over 2015, ga je ontvangen of betalen?

    Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Goed bezig, Tineke! En misschien niet overdreven sexy…. maar dat hoeft niet elke keer, he? Het gaat erom dat het prikkelt. En dat je het waar kunt maken – nou, dan triggert die titel mij wel: ga ik ontvangen of betalen… 😉

      Reply
    1. Saskia van de Riet Post author

      Leuk, Anneke, mij spreken die titels wel aan 😉 Veel speelplezier… met woorden 😉

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *