Bloggen is net wandelen

 

Het Hemelvaartsweekend staat voor mij en mijn gezin al jaren in het teken van de Drentse Wandelvierdaagse. Dit jaar was het voor mij extra speciaal, omdat ik een hardnekkige blessure aan beide knieën heb, waardoor wandelen voor mij zes maanden onmogelijk was. In januari was ik zover dat ik weer mocht beginnen met opbouwen. Toen heb ik mezelf tot doel gesteld om mee te doen met deze vierdaagse en hem ook uit te lopen. Het is me gelukt, en op de vierde wandeldag, toen ik de finish rook en de medaille al zag glinsteren, besefte ik iets: wandelen is net bloggen. En dat wil ik nu graag met je delen. Je zult zo wel lezen waarom.

bloggen is net wandelen

Wat is het doel?

Alles begint met een doel. Mijn wandeldoel was vier dagen tien kilometer lopen op 14-17 mei, samen met mijn 14-jarige dochter, terwijl mijn man en mijn zoon van 16 voor de twintig kilometer gingen.

Wat is de strategie?

Toen ik wist wat ik wilde doen, ging ik bedenken wat ik nodig had om het te kunnen. Ik vroeg mijn sportmasseur om hulp. Zij dacht ook dat ik het kon. Wat ik nodig had was hulp van haar en een praktisch plan.

Wat is het plan?

Samen met de sportmasseur maakte ik een plan: een opbouwend wandelschema, observatie van hoe ik wandel, intapen wanneer nodig, af en toe een bindweefselmassage, en regelmatig fietsen en roeien in de sportschool voor meer soepelheid.

Wat is de uitvoering?

Ja, en dan komt het aan op de uitvoering, het daadwerkelijk doen. Op de grote dag zelf: wandelspullen pakken, lunchpakketjes mee, in de auto met z’n vieren naar Odoorn rijden, parkeren en inschrijven van vier wandelaars in de grote tent op het DW4D-terrein. Startkaart laten afstempelen en de ene voet voor de andere zetten. Vier dagen 10 kilometer lopen. Dankzij het hele proces van doel tot resultaat is dit gelukt. Hoera!

Wandelen en bloggen gaan samen

Hoe vier je het succes?

Ja, dat is het leukste van alles: het vieren van je succes. Ik heb dat volgens de familietraditie gedaan door een heerlijke pannenkoek te eten in het pannenkoekenrestaurant de Snoepert, in Odoorn. Een echte aanrader! Een mooie afsluiting van een geslaagd project!

Werkt dit ook voor de wandeling zelf?

Dit is wat ik heb ervaren en geleerd: ja, het werkt voor de wandeling zelf ook. Hoe dan? Nou simpel:

2014-05-31 10.39.36

  • het doel is tien kilometer afleggen van een vast startpunt tot een specifiek eindpunt.
  • de strategie is hulp te vragen en goed voorbereid aan de start verschijnen
  • het plan is om op tijd aan de start te verschijnen met de vereiste benodigdheden: wandelschoenen, lunchpakketje, water, regenjas (je weet maar nooit), startkaart, routebeschrijving en een intentie voor succes
  • de uitvoering is het ene been voor het andere te zetten tot de finish is bereikt

En op de laatste wandeldag, zo’n twee kilometer voor de finish, toen ik heel zeker wist dat ik mijn doel ging halen besefte ik dat bloggen net als wandelen is. Ik volg voor mijn bedrijf, voor mijn blog, voor mijn blogartikelen precies hetzelfde proces! Kun je je voorstellen hoe blij ik me voelde? Ineens zag ik hoe simpel mijn leven als ondernemer is. Eén systeem dat ik al ken en gebruik kan ik op alle aspecten van mijn leven inzetten. Elk doel behandel ik nu als wandeldoel. En dit gun ik jou ook!

Nu is het echt kinderspel om de sprong te maken naar je blog. Als jij je blog aanpakt zoals je een wandeling aanpakt, heb je altijd een simpele route die leidt naar een bekend eindresultaat. Zo wordt bloggen veel gemakkelijker. Sterker nog, zo wordt ondernemen veel gemakkelijker. Zie je het al voor je?

Hoe werkt dit voor je blog?

Dit werkt voor bloggen precies hetzelfde als voor het wandelen: wat wil je bereiken met je blog? Welk doel stel je jezelf? Kies je ervoor om elke twee weken een blog te publiceren, dan is je blogdoel voor de komende 12 maanden het schrijven en publiceren van 26 blogartikelen.

Een doel hebben is noodzakelijk en het doel opent deuren: je kunt dan meteen gaan bedenken hoe je dat doel gaat bereiken. Welke strategie ga je hier op loslaten. Wat heb je nodig om je doel te bereiken? Ga je een cursus volgen, ga je hulp vragen aan iemand anders?

Met je strategie in de aanslag kun je een plan maken. Beschrijf de stappen die je moet zetten om je doel te bereiken. Dat kan zijn tijd afblokken in je agenda, een lijst van onderwerpen opstellen, je klanten en lezers vragen om goede onderwerpen, een publicatierooster maken, een promotieschema aanleggen…. Wat jij maar wilt en wat je gaat helpen om je doel te bereiken.

En dan de uitvoering: doen wat er in je plan staat. Vertrouw op het proces en op jezelf. Stap voor stap, artikel voor artikel. En vergeet niet om jezelf te belonen voor elke stap die je hebt uitgevoerd en voor het behalen van je doel: een schouderklopje, een dagje naar de sauna, een rondedansje, of een lekkere pannenkoek… Vier je succes!

Ja, meer heb ik er eigenlijk niet over te vertellen. Nu weet je wat ik weet: wandelen is net bloggen. Je volgt de route die leidt naar het eindresultaat. Hou het simpel, doe wat je moet doen en geniet van de route en het eindresultaat!

[rad-hl]Wil je mij een plezier doen? Vertel in jouw reactie hieronder welk doel jij wilt bereiken en hoe jij denkt dat “wandelen is net bloggen” je hierbij gaat helpen. Ik kijk enorm uit naar je reactie![/rad-hl]

 

 

 

14 thoughts on “Bloggen is net wandelen

    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel, Bloggelientje! Kun jij ook iets met deze vergelijking?

      Reply
  1. Maurice

    Mijn doelgroep reageert (nog) niet op blogs. Bloggen heeft voor mij vooral een SEO functie. Dit maakt het minder spannend. Er gaat een punt komen dat mijn doelgroep gaat reageren. Gewoon doorgaan.

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Hoi Maurice, dankjewel voor jouw waardevolle opmerkingen. Waarom is het blog minder spannend voor jou omdat je de SEO-functie gebruikt? Dat kan toch ook goed werken? En is het voor jou zelf helder waarom jouw doelgroep nog niet reageert?
      Misschien kan het voor jou werken om voor een aantal blogs een paar gewaardeerde klanten of prospects die je goed kent eens persoonlijk te benaderen en te vragen of zij zouden willen reageren, omdat je hun mening en inzichten erg op prijs stelt en waardeert?
      Soms hebben mensen een directe uitnodiging nodig om de stap te zetten.

      Reply
  2. Anja

    Gefeliciteerd met je behaalde resultaat Saskia! Niet niks om met een geblesseerde knie alsnog 40km te wandelen. Moedig hoor!
    En wat leuk om te zien dat je het systeem voor bloggen – en voor alles wat je doet in het leven – kunt halen uit een wandeling.
    Zelf pas ik dit systeem voor bloggen ook toe. Alleen de pannenkoek ontbreekt er vaak nog aan šŸ™‚

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel, Anja. Een systeem is altijd handig, voor mij werkt dat al heel lang. Wat ik nu besef is de kracht van het systeem als systeem inzetten: elk systeem kan weer voor andere doeleinden worden gebruikt. Of dit nu zakelijk is of privƩ. Deze ontdekking vond ik zo krachtig. En een wandeling maken, dat snapt iedereen. Zo wordt dat systeem toegankelijker voor ook zakelijke doelen. Volg de route naar het eindpunt. Een soort routeplanner dus. Gaaf dat jij ook ook een systeem gebruikt voor je blogs. Kun je daar iets meer over vertellen?

      Reply
  3. Marielle Meijer

    He Saskia,

    wat goed van je dat je dat gedaan hebt. Leuk blog ook. Want je weet I LOVE MY SYSTEMS!!:-). Alles is een systeem he? Als je overal dezelfde volgorde, dezelfde structuur in aanhoudt, dan ga je als een speer. Oftwel meer doen in minder tijd met meer resultaat. Ik vind het geweldig.

    Jouw blogsysteem of je wandelsysteem is ook op mij van toepassing. Het doel wat ik hiermee wilt bereiken is minimaal 10.000 deelnemers voor mijn online training: http://member.succesmetjebedrijf.nl/

    Tot gauw Saskia!
    xx Marielle

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel, Marielle, en ja, ik weet het, ik ben niet de enige die van systemen houdt… šŸ˜‰ En ja, ik kom net als jij steeds meer tot de ontdekking wat de machtige waarde van systematiseren is. Mooi dat je hier jouw doelt deelt: en wat een gaaf doel is dat… Hou je ons op de hoogte?

      Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjewel Anneke voor je eerlijke reactie. Ik denk niet dat je iets door elkaar haalt, hoor. De strategie is het hoe, het plan is het wat. Jouw strategie is om jouw blogartikelen te verspreiden. En je plan is om dat via bepaalde kanalen te doen. Je kunt dat plan ook verder specificeren: hoe vaak, op welke tijden, etc.

      Reply
      1. Marjolein

        Mooie metafoor Saskia!

        Strategie is altijd lastig, dat deel ik met je Anneke. Het onderscheid tussen taktiek en strategie valt niet altijd mee.
        Strategie is een hoe op een hoger niveau.
        Bloggen is op zichzelf al een marketingstrategie voor je bedrijf.
        Met interne doelen (je expertpositie vergroten) en externe doelen (je doelgroep helpen).

        Als je doel is om 26 blogs te publiceren in een jaar kan je meerdere strategieƫn volgen om dat doel te bereiken.

        Het is iteratief.
        Doel, strategie, plan, implementatie
        In je plan heb je ook weer subdoelen met een strategie, een plan, een planning en een implementatie

        Reply
        1. Saskia Steur Post author

          Dankjewel, Marjolein, voor je waardevolle aanvulling! Je zegt het heel krachtig: het systeem is iteratief. Dankjewel! Dat is precies de waarde van systemen: het herhalende karakter. Eindeloos toe te passen. Ik zie de strategie is de aanpak, waarbinnen de tactieken vallen, de vormgeving op uitvoeringsniveau. EĆ©n van mijn blogstrategieĆ«n is “eens per twee weken een artikel publiceren”. Een andere blogstrategie om artikelen vooruit te schrijven. De tactieken die daaruit voortvloeien voor mij zijn bijvoorbeeld:
          1) de voorraad artikelen van te voren invoeren in mijn website met een publicatiedatum in de toekomst
          2) eens per week tijd afblokken in mijn agenda voor het schrijven van 2-4 nieuwe artikelen
          3) eens per maand tijd afblokken in mijn agenda voor het uitwerken en invullen van mijn publicatierooster
          4) eens per maand tijd afblokken in mijn agenda voor het zoeken naar nieuwe blogonderwerpen
          5) mijn artikelen per keer promoten volgens een promotierooster (op verschillende dagen en via verschillende kanalen)

          Hoe ziet jouw blogstrategie eruit, Marjolein? Wil je dat met ons hier delen?

          Reply
  4. Tineke van den Tillaart

    Wat een leuke inspirerende blog heb je weer geschreven Saskia! Hoewel ik nog verbeteringen aan kan brengen in het proces van het bloggen, zit ik al 2 jaar lang aardig in het ritme.
    Wat ik nog wel eens vergeet is de laatste stap: Vier je succes!
    En die is ook belangrijk om de energie en het enthousiasme vast te houden………

    Reply
    1. Saskia Steur Post author

      Dankjwel Tineke voor jouw enthousiaste reactie. Je hebt gelijk: het vieren van successen levert motivatie voor de volgende ronde. Lekker blijven bloggen, hoor !!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *