Promotie is verboden!

 

Stel jij jezelf wel eens vragen? Over jouw blog? Over jouw ondernemerschap? Over waarom je doet wat je doet? Ik doe dat structureel, en al vragend kwam ik tot een conclusie over de promotie van je blog. Promotie, wat is dat nu feitelijk? Het is de zesde P van de zes P’s van blijvend bloggen schreef ik een tijdje terug. Maar klopt dat nog wel? Is er wel een logische plek voor promotie als het gaat om je blog? Mijn conclusie is nu: NEE! Promotie is verboden! Waarom? Dat licht ik graag even toe.

Presenteren

Promotie is een beladen woord
Het draagt een niet benoemde, maar heel aanwezige lading. Een lading van sales, roeptoeteren, gillen, drammen, dwingen en een gevoel van aandringen. En de vraag is of ik zo’n lading wel op mijn blogartikelen wil leggen. Mijn antwoord is: “Nee!” Dat wil ik zeker niet.

Er is natuurlijk helemaal niks mis met aandacht vragen voor je blog. Laat ik daar heel helder over zijn. Mijn inzicht over promotie gaat over de wijze waarop je dat doet, want die bepaalt hoe het aankomt bij je lezers. Heel belangrijk, vind je ook niet?

Want, wees eens eerlijk? Als jij het woord promotie hoort, wat voor gevoel krijg jij dan?
Denk daar maar eens even na. Denk je dan meteen aan verkopen, acties, opdringen, verkooptrucjes en dat soort dingen? Dat valt toch eigenlijk allemaal onder de noemer ‘verkopen’? En is dat de bedoeling? Je artikelen op je blog verkopen? Is dit werkelijk wat past bij de originele intentie waar jij mee blogt?

Ik kan je vertellen dat ik blog voor mijn bedrijf, voor mijn klanten en mijn prospects, omdat ik waarde wil delen. Ja, daar wil ik klanten mee trekken, mezelf zichtbaar maken en als expert worden beschouwd. Uiteindelijk is de manier waarop ik dat wil doen altijd en volledig gericht op mijn bloglezers. En dat vloeit voort uit willen geven en delen. Ik wil delen waar ik voor sta, wat ik wil geven aan mijn lezers op het vlak van inzichten, sjablonen, systemen, stappenplannen en oplossingen. Ik wil mijn lezers helpen, wakker maken, inspireren en in hun kracht zetten. Promotie doet geen van die dingen. Promotie hoort daar niet bij. Dat ben je wel met me eens, toch?

Waarom is promotie echt verboden?

Verboden? Ja, verboden! Promotie is namens levensgevaarlijk, zeg maar dodelijk voor je blog. Want, doordat jij denkt over je blog vanuit het begrip promotie, zullen je lezers dat ook ervaren in de berichten waarmee je je blog aanprijst. Kijk maar om je heen! Kijk in elke groep op LinkedIn of Facebook en je ziet daar ettelijke voorbeelden van teksten die ondernemers delen over hun blogartikel, compleet met linkje. Ga dan eens goed kijken naar de bewoording van zulke teksten. De meesten lezen als “Kijk, hier ben ik, ik heb iets moois voor je, mijn blogartikel en wil je alsjeblieft gaan lezen?” Neem de proef eens op de som: kies één groep uit waarin je vijf berichten gaat lezen over een blogartikel (van vijf verschillende mensen). Ervaar dan even bewust welk gevoel elk van die tekstberichten bij jou oproepen. Voelen die berichten over verkopen of over delen? En vraag jezelf dan even af? Ga jij dezelfde reactie geven bij een gevoel van promotie als bij een gevoel van delen? Ik wil wedden van niet! Ik weet zeker dat een ander gevoel ook een andere reactie bij je oplevert. En dat is waarom het gevaarlijk is, om te promoten. Want je wil niet dat jouw lezers het gevoel krijgen dat je aan het verkopen bent. Dat ze om die redenen afhaken, geen reactie achterlaten, jouw blogartikel niet via sociale media gaan delen. Daarom is promotie echt verboden!

Hoe ga je dan van promotie naar delen?

Het antwoord is: presenteren. Bewust kiezen om je blogartikelen te presenteren in plaats van te promoten. En gelukkig, zo blijft de zesde P van blijvend bloggen toch een P. Niet meer de P van Promoten, maar de P van Presenteren. Door te presenteren, maak je nog steeds gebruik van dezelfde intentie waar je je blogteksten mee schrijft, kennis deelt, klanten en lezers helpt. Die bewuste keus is de keus van het presenteren. Het is alsof je een presentje aanbiedt, een cadeautje. De waarde van je blogartikelen mag je presenteren aan de wereld. Dat MOET je zelfs doen, want uitsluitend een op die manier bereik je meer mensen, en help je meer mensen.

Bewust kiezen voor delen en presenteren is ook onlosmakelijk verbonden met iets anders: ontvangen. En daarmee ontstaat automatisch verbinding. En als je wil dat je blog impact heeft, echt impact, dan is dat verbinding, tussen jou en je lezers en tussen je lezers onderling. Altijd.

Mijn tip aan jou is daarom: zorg dat je berichten waarmee je jouw blogartikelen deelt altijd komt vanuit jouw bedoeling om te delen en te verbinden. Dat zorgt er voor dat je lezers jouw artikelen echt ontvangen zoals ze zijn bedoeld.

Zo komen we samen tot de conclusie: Promotie is verboden! Jij en ik gaan onze blogartikelen presenteren!

En nu wil ik zo graag weten hoe jij je blogartikelen nu gaat presenteren aan je lezers. Ik zou het heel fijn vinden als je dat hieronder in je reactie deelt met mij en al die andere lezers. En ik sluit een deal met je: deel hier een blogartikel MET het bericht waarmee je dat wil presenteren, en je krijgt van mij een persoonlijke tip hoe je nog meer vanuit verbinding kan presenteren. Deal?

 

Uitnodiging Implementatiesessie.

En wil jij nu echt verbinding maken met je lezers? En zou je met het BlogRecept snel and authentiek goed converteerbare blogartikelen willen schrijven, die je goed kunt presenteren aan je lezers?  …. kom dan aanstaande donderdag naar het BlogCafé – dit is een gratis implementatiesessie voor ondernemers die willen bloggen met impact. Klik om je direct aan te melden op deze link: http://blogatelier.nl/blogcafe/

Ik kijk uit naar je komst!

Leave your Legacy
Saskia

Leave a Reply

Your email address will not be published.